TV ONLINE

Thursday, March 10, 2011

Messi Mengatasi Maradona

 

Kemampuan Messi sebenarnya sudah melebihi Maradona di masa kerjayanya. Selama ini striker Barcelona, Lionel Messi, sering kali disebut sebagai titisan dari legenda Argentina, Diego Armando Maradona.Dari segi ciri permainan, baik fizikal mahupun teknikal, Messi  mirip dengan Maradona. Kedua-dua bergerak lincah di atas padang dan pandai menipu lawan. Mereka juga sama-sama berkaki kidal dan memiliki naluri menjaringkan gol yang tinggi.

Sama seperti Maradona, Messi kini sudah layak bergelar legenda kerana telah meraih gelar Ballon d’Or dua tahun berturut-turut. "Saya benar-benar fikir dia (Messi) seperti itu, ditambah lagi perkembangan persembahan belum sempurna. Saya rasa Messi akan kembali memenangkan dua penghargaan Ballon d’Or lagi," kata Francescoli.

Satu-satunya gelaranyang belum ditaklukkan Messi adalah Piala Dunia. Ia telah mengikuti dua Piala Dunia, dan Argentina selalu berhenti di babak perempat final. Adapun Maradona telah mencatatkan namanya di buku sejarah ketika tampil hero pada Piala Dunia 1986 dan membawa "Tim Tango" juara.

1 comment:

  1. selagi dia belum memenangi piala dunia maradona masih diatas messi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...